Colesterol marit: Ce este si ce alimentem avem voie

Colesterol marit

Colesterolul este o substanta grasa produsa in mod natural de ficat si gasita in sange. Colesterolul din sange este folosit pentru multe lucruri diferite in corpul dvs., dar poate deveni o problema atunci cand exista prea mult in sange. (colesterol marit)

Unele alimente contin colesterol. Aceasta se numeste “colesterol alimentar” si se gaseste numai in produsele de origine animala. Pentru cei mai multi oameni, consumul de alimente bogate in colesterol alimentar are de fapt doar o influenta mica asupra colesterolului din sange.

Nivelurile ridicate de colesterol din sange sunt cauzate in principal de consumul de alimente bogate in grasimi saturate si grasimi trans, evitand in consum alimentele cu grasimi nesaturate si bogate in fibre.

Tipuri de colesterol – care este cel care cauzeaza un colesterol marit?

Cele doua tipuri de colesterol sunt:

  • lipoproteine cu densitate scazuta (LDL) – de asemenea, cunoscut sub numele de colesterol “rau”, deoarece poate adauga la acumularea de placi (depozite grase) in arterele dumneavoastra si poate creste riscul de aparitie a bolilor de inima.
  • lipoproteine cu densitate mare (HDL) – cunoscuta si sub denumirea de “colesterol bun”, deoarece poate ajuta la protejarea dumneavoastra impotriva bolilor coronariene.

Masurarea colesterolului

Majoritatea persoanelor cu un colesterol mare se simt foarte bine si adesea nu au simptome. Prin urmare, cel mai bun mod de a afla daca nivelul colesterolului este ridicat este sa aveti un test de sange. Adresati-va medicului dumneavoastra pentru mai multe informatii.

Cauzele de colesterol marit

Unele cauze ale colesterolului ridicat din sange includ: consum redus de alimente care contin grasimi sanatoase si proteice – asta mareste aportul de grasimi polinesaturate si mononesaturate, care tind sa creasca colesterolul HDL din sange.

  • Consumul ridicat de alimente care contin grasimi saturate si grasimi trans – cum ar fi carnea grasa, produsele lactate cu continut total de grasimi, untul, uleiul de cocos, uleiul de palmier, mancaruri prajite, prajituri comerciale, cum ar fi: placinte, biscuti, produse de patiserie, gogosi etc.
  • Consum redus de alimente care contin fibre – alimente bogate in fibre dietetice, in special fibre solubile, pot reduce cantitatea de colesterol LDL din sangele dumneavoastra. Includeti alimente care contin fibre in dieta dvs., alegand legume, fructe, cereale integrale, nuci si seminte in fiecare zi.
  • Colesterolul din alimente (colesterolul alimentar) – acest lucru are doar un efect mic asupra colesterolului LDL (grasimile saturate si trans-grasimile din alimente au un efect mult mai mare). Puteti include cateva alimente bogate in colesterol, cum ar fi organele comestibile (ficat, pate si rinichi) si fructe de mare sau peste, ca parte a unei alimentatii sanatoase, echilibrate, cu continut scazut de grasimi saturate si grasimi-trans.
  • Genetica –  istoricul familiei poate afecta nivelul colesterolului. Unii oameni pot avea colesterol ridicat. Daca parintii tai au avut probleme in trecut, poti face un control imediat pentru a fii sigur.

Ce alimente sunt permise daca avem un colesterol marit

Cel mai bun punct de plecare pentru o dieta sanatoasa este sa mancati o mare varietate de alimente din fiecare din cele cinci grupe de produse alimentare, in cantitatea recomandata. Acest lucru ajuta la mentinerea unei diete sanatoase si interesante si ofera o gama de elemente nutritive diferite organismului. Mancarea unei varietati de alimente favorizeaza o buna stare de sanatate si poate contribui la reducerea riscului de imbolnăvire.

Cele 5 grupe de alimente sunt:

  • Fructe
  • Legume si leguminoase
  • Carne slaba (pui, peste, pasari de curte), oua, tofu, nuci si seminte
  • Cereale bogate in fibre
  • Lactate (branza, lapte, iaurt) in cantitate mica de grasime

Alte sfaturi privind alimentatia cand avem colesterol marit:

  • Limitati alimentele tip fast-food, cum ar fi produse de patiserie, placinte, pizza, chipsuri picante, peste prajit, hamburger, etc.
  • Limitati mancarurile sarate, grase si dulci .
  • Mananca mai multe Legume
  • Alegeti painea integrala, orez, paste fainoase, cereale
  • Alegeti gustari sanatoase – fructe, seminte sau nuci nesarate, de 2-3 ori pe zi.
  • Utilizati margarina din ulei de masline sau floarea soarelui in loc de unt.
  • Include 6 oua pe saptamana
  • Eviteaza mezelurile zilnice: Salam, sunca, prosciutto, carnat.

Fibre

Daca incercati sa scadeti colesterolul din sange, intentionati sa mancati alimente bogate in fibre dietetice, in special fibre solubile, deoarece acestea pot reduce cantitatea de colesterol LDL din sangele dumneavoastra. Aceste alimente includ fructe, leguminoase (ca naut, linte, soia, fasole, mazare) și cereale (de exemplu, ovăz și orz).

Grasimi

Incercarci sa inlocuiti alimente care contin grasimi saturate si grasimi trans, cu alimente care contin grasimi polinesaturate si mononesaturate.

Alimente (nesanatoase) care contin grasimi saturate si grasimi trans:

  • Carne grasa
  • Lactate cu un continut ridicat de grasime (lapte, branza, cas etc)
  • Produse prajite si de tip fast-food
  • Alimente prelucrate, cum ar fi biscuiti si produse de patiserie
  • Unt
  • Placinte, gogosi, cake

Alimente (sanatoase) care contin grasimi polinesaturate si mononesaturate:

Pe langa o dieta sanatoasa si lipsita de grasimi saturate si grasimi trans, puteti opta si la plante, ceaiuri sau alte produse naturale medicinale. Puteti gasi o gama variata de asemenea produse speciale pentru problemele de colesterol maritchiar aici

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *